perjantai 8. marraskuuta 2013

Työterveyslääkärin tuomio

Okei, kerron tämän episodin tämän boobblogin puolella, koska tämä liittyy hyvin läheisesti rintaoperaatiooni. Minun siis täytyy olla kaikin puolin terve, ennen kuin saan leikkaussaliin astua, että tulehdusriski uusien rintojen alueella on mahdollisimman minimaalinen. Tulehdukset kun tuppaavat leviämään.

Kuten tuossa maanantaina kirjoittelin, mun suu teki tepposet ja jouduin antibioottikuurille viisaudenhampaan tulehtumisen takia. Antibiootteja söin keskiviikkoon asti aina 8 tunnin välein, mutta kipu senkuin yltyi ja minulle nousi 39,2 asteen kuume ke-to välisenä yönä. Aamulla mittasin kuumeen todella aikaisin ja sain lukemiksi edelleen 38,8, joten soitin ajan työterveyteen, harmikseni kuulin että aikani on lääkärille vasta 15.30.

Torkuin koko päivän ja lähdin kuolemalta tuoksahtaen bussilla kohti Tullintorin Terveystaloa. Päädyin huoneeseen, kerroin kaikki mahdolliset oireet, niiden alkamisajat ja mitä särkylääkkeitä olen ottanut. Lääkäri tutki kurkun, ei löytänyt angiinaan viittaavia peitteitä. Nielu oli vain punainen ja hieman turvonnut. Hän oli määräämässä samoja antibiootteja, mitä mulla oli jo kuurillinen menossa, ja jotka eivät olleet auttaneet. Passitti varmuuden vuoksi nielusta otettavaan pikatestiin ja tulehdusarvomittaukseen - 10min vastaukset negatiivisia. Hän ei muuta hoitoa osannut antaa, vaan passitti minut Acutaan suu-ja korvaspesialistille, sillä kaulastani löytyi erikoinen kohonnut imusolmukse, joka piti tutkia.

Lähdin kiireenvilkkaa seuraavalla linjalla Taysiin ja minua palveltiin hirmuisen nopeasti. Mukava hoitaja kutsui minua parin minuutin odotuksen jälkeen nimellä ja pyysi seuraamaan. Hän istutti minut vuoteelle, mittasi kuumeen ja sykkeen. Kuume oli ehtinyt itsekseen laskea 36,9:n. Hoitaja käski minua odottamaan kunnes korvalääkäri saapuisi paikalle. Korvalääkärin saavuttua hän tutki nieluni, kurkkuni, kaulani, koko suuni erittäin tarkasti ja minun tehtävä oli kertoa mikä sattuu ja kuinka paljon. Hän kiinnitti myös huomiota antibioottien tepsimättömyyteen ja kertoi suosituksensa. Hänen mielestään ainoa jatkohoito olisi antibioottien tehostaminen ja se tapahtuisi suonensisäisesti, joten hän pyysi lupaa, että minut saa siirtää osastolle yöksi. Suostuin.



Seuraavana minut ohjattiin takaisin pedilleni ja annettiin Panacodia poreena, joka muuten maistuu ihan järkyttävälle, vaikka on jälkimauton. Siihen sain seuraavan vuorokauden aikana tottua, koska sitä tulisin juomaan enemmän kuin tarpeeksi. Lääke- ja tarvikekärry toisensa perään vilisi mun edessä, kunne stuli AMK sairaanhoitajaharjoittelijapoika tokaisemaan, että nyt laitetaan tippa. Ajatus harjoittelijasta oli automaattinen "o-ou, nyt meinaan sitte vedetään hutiin suonesta muutaman kerran oikein huolella." Onneksi hän oli todella huolellinen ja tarkka enkä huomannut käsienkään tärisevän. Ensin koitettiin vasenta kyynärvartta, neula upposi ainoan luomeni yläpuolelta nahan alle, suonta ei löytynyt ensimmäisellä, toisella, eikä kolmannellakaan kerralla. Sitten siirryttiin oikeaan ranteeseen. Kuulostaa hurjalta, mutta suoni löytyi nopeammin ja kivuttomammin sieltä. Kanyyli handuun, tarra päälle ja letkuihin.



Siinä taas odoteltiin antibioottien ja Panacodin vaikuttaessa ja keittosuolan nesteyttäessä, että mitä tapahtuu seuraavaksi. Sitten tuli ujo poika ovesta, kysyi olenko Jasmin ja sanoi kuljettavansa mut pyörätuolissa osastolle SKSO, jossa saisin lepäillä iltapalaan asti. Juteltiin matkalla niitä näitä, mun Panacod vaikutti ja aloin mongertaa. Pojasta sain sen verran selvää, että se suoritti sivariaan potilaskuljettajana. Saavuttiin huoneeseen ja siellä oli joku nainen jo ennen mua toipumassa. Me tutustuttiin ja hitto voin taas kerran todeta kuinka pieni tää maailma on! :) Juteltiin ihan lähtöön asti kaikesta mahollisesta ja jopa fb-kaveriuduttiin.




Enivei, siellä mä sit makasin ja sain tasasin väliajoin uuden pussin antibioottia ja keittosuolaa. Mulla alko kuiva yskä ja mun köhimä lima oli aivan jäätävän makuista shaissea. Lisäksi henkitorvea vihloi yskän kuivuus. Aamulla söin ja nielu oli parempi kun edellispäivänä, tai no mikä vaan muutos olisi ollut parempi kuin edellispäivänä. Minulta otettiin vielä verikoe ja erikoishammaslekuri tutki mut, kirjoitti epikriisin, parin päivän sairasloman ja määräs vähä lisää antibioottia. Nyt tuhat reikää käsivarsissa, mutta kotona!

Ps. Tänään mun leikkausaika lyötiin lukkoon. Boobs are coming 07.01.14 !!! HAPPY !!!

-Jasmin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti